Tips och tricks för dig som kör i bensparken respektive baksida lårcurl!

Bensparken och baksida lårcurl är två ”klassiska” maskinövningar för benen, som ”gym-majoriteten” i princip brukar utnyttja relativt regelbundet. Anledningen till att dessa maskinövningar är bland de mer populära benövningarna kan vara många; de är enkla att använda, kräver inte direkt någon avancerad upplärning vad gäller tekniken, de kräver mindre fysisk ansträngning (om man jämför med exempelvis knäböj i fristång) samt att de jobbar mer isolerande utan att involvera andra primära eller assisterande muskelgrupper. Dessa två övningar är väldigt effektiva komplement-övningar som jag absolut rekommenderar för alla som är seriösa med att utveckla sina ben.

s-line_leg-extension_femaleevo-prone-leg

Men trots att bensparken och baksida lårcurl inte direkt kräver några avancerade tekniska finesser, så vill jag ändå tipsa om en ganska enkel detalj som kan göra båda övningarna mer effektiva:

Tips och tricks:

  1. I bensparken bör man rikta tårna uppåt och in mot sig själv, så mycket som möjligt, som om du skall ”stretchas ut” vadmuskulaturen. Detta skall man göra under hela rörelsen.
  2. I baksida lårcurl bör man göra exakt tvärtom och istället rikta tårna neråt, så mycket som möjligt, som om du skall ”spänna” vadmuskulaturen”. Detta skall man göra under hela rörelsen.

Dessa tips kommer medföra en ”enklare/effektivare” muskulär aktivering av både framsidan och baksidan när du kör dessa övningar eller andra liknande övningar. Faktum är att beroende på hur du vinklar tårna (inåt eller utåt), så kan man fokusera mer på olika delar av benmuskulaturen…. men det kommer jag att ta vid ett senare inlägg.

//Ali ST

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s